- Úvod
- RADY A TIPY
- Časté otázky
1. Ako si vybrať nové pneumatiky?
2. Ako chrániť pneumatiky pred poškodením?
3. Kedy potrebujem nové pneumatiky?
5. Ako uskladňovať pneumatiky?
6. Prečo používať letné aj zimné pneumatiky?
1. Ako si vybrať nové pneumatiky?
Výber tých správnych pneumatík by ste nemali podceňovať. Správnym výberom pneumatík môžete prispôsobiť ich vlastnosti presne Vaším požiadavkám. Vhodný rozmer pri výbere pneumatík určuje výrobca Vášho automobilu. Ten určuje aký rozmer pneumatík je vhodný pre Vaše auto. Túto informáciu nájdete v technickom preukaze od motorového vozidla. U väčšiny automobilov je možné použiť viacero rozmerov.
Ako prvé si pozrite v technickom preukaze, aký rozmer, rýchlostný a hmotnostný index pneumatík je pre Vaše vozidlo povolený. Pri zimných pneumatikách je možné mať o úroveň nižší rýchlostný index.
Výber značky:
Prvým faktorom, ktorý Vám pomôže vybrať značku a dezén je štýl ktorým jazdíte.
Ak jazdíte prevažne po meste a občas regionálne nižšou rýchlosťou je pre Vás zbytočné kupovať prémiové značky. Zamerajte sa na značky strednej triedy ako sú Sava, Debica, Kumho, Kormoran, Barum, Matador.
Ak jazdíte vyššou rýchlosťou prevažne regionálne alebo občas diaľkovo a hľadáte kvalitu za dobrú cenu zamerajte sa na značky strednej triedy ako sú Fulda, Hankook, Nokian, Yokohama, Kleber, BF Goodrich, Firestone.
Ak preferujete rýchlu jazdu a dobré jazdné vlastnosti pri diaľkovej preprave je dobré sa zamerať na prémiové značky. Pri rýchlej jazde je dobré vyberať pneumatiky so silnou konštrukciou, ktoré sú schopné zniesť vyššie nároky. Medzi prémiové značky patrí Goodyear, Dunlop, Michelin, Bridgestone, Pirelli, Continental.
Výber dezénu:
Výber na základe testu pneumatík od spoľahlivých testerov pneumatík ako sú napríklad ADAC. Testy pneumatík Vám dajú presné informácie o jej parametroch. Testy pneumatík si môžete pozrieť aj na našej stránke v sekcii testy pneumatík.
Výber na základe odporúčaní profesionálov. V oblasti pneumatík sa pohybujeme už 15 rokov, preto nás neváhajte požiadať o radu. Radi Vám poskytneme odborné poradenstvo pri výbere tých najvhodnejších pneumatík. Môžete sa tiež obrátiť na svojich známych a informovať sa ako sú spokojní so svojimi pneumatikami.
Výber na základe energetického štítku, ktorý podáva informáciu o spotrebe paliva, priľnavosti na mokrom povrchu a hlučnosti. Pomocou týchto štítkov viete vzájomne porovnávať rôzne dezény. Informácie o energetických štítkoch nájdete na tomto linku.
Rady pre výber zimných pneumatík:
Pri pneumatikách platí jednoduché pravidlo "čim užšia pneumatika, tým lepšia pre zimu a čím širšia pneumatika, tým lepšia pre leto".
V zime je lepšie použiť užšie pneumatiky, pretože užšia pneumatika ma na snehu lepší záber. Napríklad namiesto rozmeru 200 použiť rozmer 195 (musí však byť povolený pre vaše vozidlo, túto informáciu nájdete v technickom preukaze)
Je tiež vhodné zvoliť si menši disk namiesto R17 napríklad R16 a obuť na neho pneumatiku s vyšším profilom. Tým je pneumatika odolnejšia voči nerovnostiam, výtlkom a ľadom.
2. Ako chrániť pneumatiky pred poškodením?
Jedna sada pneumatík často stojí mnoho peňazí, no nezabúdajte na to, že sa jedná o podstatnú časť automobilu, ktorá zodpovedá za Váš život. Venujte im preto chvíľku svojho času a občas ich skontrolujte. Vizuálna kontrola, keď idete ráno k autu nemôže ničomu uškodiť. Pravidelne kontrolujte pneumatiky, či sa na nich nenachádzajú nejaké praskliny, vydutiny alebo iné poškodenia. Skontrolujte výšku dezénu. Dávajte si pozor na podhustené (mäkké) pneumatiky, pretože jazda na podhustenej pneumatike môže napáchať oveľa väčšie škody, ako jazda na nadhustenej pneumatike. Okrem vizuálnej kontroly dbajte aj na nasledujúce veci:
Bezpečná jazda:
Dávajte si pri jazde pozor hlavne na hrany, kamene a u nás veľmi obľúbené výtlky. Rýchla jazda prispieva k rýchlemu opotrebovaniu pneumatík. Ak chcete dosiahnuť dlhšiu životnosť odporúčame jazdiť primerane. Taktiež sa vyvarujte "rezaniu zákrut", pretože sa vaše pneumatiky môžu poškodiť. Ak začnete pri jazde pociťovať chvenie volantu, alebo začne auto ťahať do boka, znamená to, že pneumatika zmenila svoj tvar. Je dobré okamžite skontrolovať stav pneumatík. Taktiež dbajte na plynulý rozbeh a brzdenie. Šmykom alebo prešmykovaním pneumatík môžete výrazne znížiť ich životnosť a ohroziť bezpečnosť jazdy.
Pravidelná kontrola tlaku v pneumatikách:
Pneumatiky môžete rýchlo poškodiť, ak jazdíte na mäkkých alebo príliš tvrdých pneumatikách. Najlepšie je kontrolovať ich tlak každý štvrťrok. Ak máte nový automobil, ktorý je vyrobený od roka 2014 určite už máte namontované snímače tlaku v pneumatikách (TPMS). Tieto snímače Vás na prípadnú stratu tlaku v pneumatike včas upozornia. Tlak je ideálne kontrolovať vždy keď je pneumatika studená. Informáciu o správnom tlaku pneumatík pre Váš automobil môžete nájsť na dvierkach od skrinky v palubovej doske, na hrane vodičových dverí, na ráme vodičových dverí alebo na vnútornej strane veka od benzínovej nádrže.
Snažte sa pneumatiky nepreťažovať:
Nosnosť pneumatík nájdete v technickom preukaze od vášho motorového vozidla. Je uvedený na boku pneumatiky hneď za jej rozmerom. Tabuľku hmotnostných indexov si môžete pozrieť na nasledujúcom linku. Ak jazdíte na preťaženej pneumatike riskujete tým nerovnomerné opotrebovanie dezénu, skracovanie životnosti pneumatiky až o 30% a nakoniec prehrievanie pneumatiky, čo môže mať za následok celkovú deštrukciu pneumatiky.
Kontrolujte pravidelne výšku dezénu:
Tu platí pravidlo že čím vyšší dezén, tým lepšie jazdné vlastnosti. Minimálna výška dezénu osobných pneumatík je pri letných pneumatikách 1,6mm a pri zimných pneumatikách 3mm. U nákladných pneumatík je minimum výška 4mm. Jazda na viac ojazdených pneumatikách sa stáva veľmi nebezpečnou, hlavne ak jazdíte po mokrom povrchu. Dezén pneumatiky už nestíha odvádzať vodu a môže dôjsť ku aquaplaningu (jav pri ktorom dochádza ku strate kontroly nad vozidlom pri jazde na súvislej vrstve vody, ktorá sa dostala medzi pneumatiku a vozovku. Pneumatika sa teda nedotýka vozovky ale kĺže po vode. Týmto dochádza ku zníženiu ovládateľnosti vozidla a môže to vyústiť až do vážnej nehody. Odporúčame vymeniť letné pneumatiky pri minimálnej výške 3mm a zimné pneumatiky pri minimálnej hĺbke dezénu 4mm.
3. Kedy potrebujem nové pneumatiky?
Osobné pneumatiky by ste mali vymeniť za nové, ak sa ich hĺbka dezénu blíži ku 1,6mm pri letných pneumatikách alebo 3mm pri zimných pneumatikách. Niektoré pneumatiky majú identifikátor opotrebenia tzv. mostík, ktorý určuje maximálnu výšku dezénu. Ak výška dezénu klesne na úroveň mostíka, je čas vymeniť pneumatiku za novú, pretože si už neplní svoje jazdné vlastnosti. Ako bolo spomenuté skôr odporúčame vymeniť pneumatiky za nové pri výške dezénu 3mm u letných pneumatík a 4mm u zimných pneumatík.
Životnosť pneumatík:
Trojročná pneumatika nie je stará pneumatika! Životnosť pneumatiky je ovplyvnená množstvom faktorov. Najčastejšie je to počasie, skladovanie, údržba, štýl jazdy, typ cesty po ktorej jazdíme, spôsob uskladnenia, zaťaženie atď. Každý výrobca udáva rôznu životnosť svojich pneumatík. Je preto zložité určiť životnosť pneumatiky vo všeobecnosti. Nemajte ale strach obuť si na auto aj 1-3 ročné pneumatiky. Osobnú pneumatikuodporúčame vymeniť ak dosiahla vek 7rokov (pri aktívnom jazdení aspoň 5rokov). Pri nákladných pneumatikách je životnosť o niečo dlhšia. Tie odporúčame meniť po 8rokoch. Pri zimných pneumatikách by ste mali zvážiť výmenu aj skôr, pretože guma časom tvrdne. Väčšina zmäkčovadiel v zimných pneumatikách, tak prestane plniť svoju funkciu a je na čase popremýšľať o nových.
Ak zistíte, že vaša pneumatika má známky starnutia:
Pravidelne kontrolujte vzhľad vašich pneumatík, najmä ak sú staršie ako 5 rokov. Tieto známky sa môžu prejavovať ako praskliny na behúni, v ramene alebo na bočnici pneumatiky. Odporúčame teda aby boli vaše pneumatiky pravidelne kontrolované odborníkom, ktorý určí či je pneumatika ešte vhodná do prevádzky. Ideálne je kontrolovať pneumatiky 2x do roka počas pneuservisu.
Ak je pneumatika nerovnomerne opotrebovaná:
Nerovnomerné opotrebovanie behúňa môže byť v jeho stredovej časti, na bokoch alebo v menších plochách. To môže byť známkou zlej geometrie, zlého nahustenia pneumatiky alebo známka nejakého mechanického poškodenia pneumatiky. Ak spozorujete na svojich pneumatikách nerovnomerné opotrebovanie obráťte sa na odborníkov.
Najčastejšie príčiny zlého opotrebovania pneumatiky:
- opotrebovanie na jednej strane je najčastejšie dôsledok zlej geometrie
- opotrebovanie v strede je dôsledkom jazdy na prehustenej pneumatike
- opotrebovanie na hranách je dôsledkom jazdy na podhustenej pneumatike
4. Ako prezúvať pneumatiky?
Trasenie volantu? Ťahanie auta na stranu? Zlé opotrebované pneumatiky? Áno aj to môže byť dôsledok neodborného prezúvania pneumatík. Najlepšie je, keď si necháte svoj automobil prezuť v autorizovanom pneuservise napríklad u nás. Predídete tým spomínaným problém.
10 tipov ako si prezuť pneumatiky doma:
1.Vyberte si vhodné miesto:
Vyberte si vhodné miesto, ideálne rovinu s tvrdým povrchom. Nikdy neprezúvajte auto na hline alebo tráve.
2. Skontrolujte stav pneumatík:
Skôr, ako začnete pneumatiky prezúvať skontrolujte ich stav. Nesmú byť poškodené a dezén musí byť rovnomerne opotrebovaný.
3. Označte si pneumatiky:
Dbajte na to aby ste si označili pozíciu jednotlivých pneumatík. Predídete tým problémom pri ďalšom prezúvaní. U väčšiny automobilov s náhonom na prednú nápravu sa opotrebujú predné pneumatiky 2x rýchlejšie. Je preto vhodné kolesá prednej a zadnej nápravy prehodiť. Zadné kolesa dať dopredu a predné dozadu.
4. Pozor na smerové pneumatiky:
Niektoré pneumatiky majú smerový dezén. Čo znamená, že dezén má určený smer otáčania. Tento smer sa väčšinou značí anglickým slovom "ROTATION" a šípkou, ktorá musí smerovať do smeru jazdy.
5. Zdvíhanie auta:
Skôr, než začnete automobil dvíhať si trochu povoľte skrutky na aute. Následne sa pozrite na bočný rám automobilu a nájdite znak (trojuholník, kruh, šípku...atď.) to je miesto kde by ste mali umiestniť zdvihák do kolmej polohy. Následne zdvihnite auto a odskrutkujte matice.
6. Keď už je koleso dole:
Skontrolujte pohľadom brzdové obloženie, pružiny a či niečo netečie. Taktiež skontrolujte pohľadom celú pneumatiku hlavne vnútornú stranu, ktorú ste predtým nevideli.
7. Skrutky:
Odporúčame skrutky trochu premazať napr. sprejom WD40 aby sa Vám o pol roka zasa dobre povoľovali. Následne vymeňte koleso a dotiahnite skrutky krížovým kľúčom. Dokiaľ je koleso ešte vo vzduchu, dotiahnite skrutky aby sa koleso nekývalo. Následne spustite automobil na zem a znova dotiahnite všetky skrutky.
8. Dofúkajte pneumatiky na ideálny tlak:
Pneumatiky polročne stratia až 1/3 tlaku, preto je dobré ich dofúkať na optimálnu hodnotu. Túto informáciu nájdete na ráme vodičových dverí, na hrane vodičových dverí alebo na kryte od nádrže.
9. Sledujte zmeny v chovaní automobilu:
Keď prezujete všetky pneumatiky je vhodné zobrať auto na skúšobnú jazdu. Všímajte si vibrácie, divné zvuky alebo ťahanie automobilu do strany. Ak ste niečo z toho spozorovali je pravdepodobné, že máte kolesá zlé vyvážené a návšteve v pneuservise sa nevyhnete.
10. Dávajte pozor na zmenu vlastností:
Nakoniec myslite na to, že nové pneumatiky majú iné jazdné vlastnosti. Môže sa tak stať že nezabrzdia tak rýchlo ako tie predchádzajúce.
5. Ako uskladňovať pneumatiky?
Pneumatiky je dobré skladovať v suchu a na tmavom mieste. Dlhodobé slnečné žiarenie, vlhkosť, vysoké teploty alebo rôzne chemikálie môžu pneumatiku poškodiť. Ak skladujete pneumatiky na diskoch, je vhodné ich skladovať na sebe alebo na hákoch. Ideálne napríklad v originálnom stojane. Ak skladujete pneumatiky bez diskov je vhodné ich skladovať vedľa seba nastojato a občas trochu otočiť aby sa predišlo deformáciám.
Pár tipov ako správne uskladniť pneumatiky:
1. Pred uskladnením zoberte nejaké mydlo, čistú vodu, špongiu a vyčistite pneumatiky od špiny. Akuskladňujete pneumatiky na diskoch vyčistite aj tie. Následne usušte pneumatiky.
2. Po vyčistení dajte každú pneumatiku do plastového vreca (napríklad vrecia na trávu a lístie) vytlačte všetok vzduch von a uzavrite vrece. Napríklad lepiacou páskou.
3. Skladujte pneumatiky mimo slnečného žiarenia. Slnečné ultrafialové žiarenie je škodlivé pre pneumatiky.
4. Umiestnime pneumatiky na suché a tmavé miesto. Uistite sa, že sú pneumatiky uložené preč od vecí ako sú napr. elektrické motory, pece, kalové čerpadlá pretože sú zdrojom ozónu.
5. Pneumatiky s diskom ukladajte horizontálne a pneumatiky bez disku je vhodné ukladať vertikálne. Je dobré ak pneumatiky neukladáte priamo na zem ale na nejakú paletu alebo drevenú dosku.
6. Prečo používať letné aj zimné pneumatiky?
S pneumatikami to je rovnaké ako s topánkami. Viete si predstaviť topánky, ktoré by ste nosili v zime aj v lete? Buď by Vám v nich bolo v lete neznesiteľné teplo, alebo naopak by Vám v nich bolo počas zimy chladno. Sú prípady, kedy sa skrátka nedá použiť jedná vec na viaceré typy počasia. Každá z nich musí mať vlastnosti prispôsobené na rozdielne podmienky. To isté platí aj pri pneumatikách. Nemôžete očakávať, že letná pneumatika s pomerne hladkým dezénom bude mať dobrú trakciu v zime. Hlavný rozdiel medzi letnou a zimnou pneumatikou je najmä v zmesi, ktorá sa používa na ich výrobu. Zimné pneumatiky sú vyrobené z mäkšej zmesi na rozdiel od letných a obsahujú siliku (špeciálne upravený kysličník kremičitý, ktorý sa pridáva do behúňových zmesí).
Prečo nepoužívať zimné pneumatiky v lete?
Používaním zimných pneumatík v lete sa môžete vystaviť vážnemu riziku! Jazdenie na zimných pneumatikách v lete má výrazný vplyv na jazdné vlastnosti. Ide najmä o handling (ovládanie) a trakciu, ktoré sú na suchu oveľa horšie ako pri letných pneumatikách. Ak teda patríte k vodičom, ktorí si radi užijú športovejšiu jazdu určite Vám odporúčame na leto letné pneumatiky. Ďalšou negatívnou vecou je zvýšená hlučnosť, ktorá má určite vplyv na komfort jazdy. Zvýši sa Vám spotreba paliva až o 1/4 a nakoniec sa zimná pneumatika rýchlejšie opotrebuje. Odporúčame Vám používať v lete jednoznačne letné pneumatiky.
Prečo nepoužívať letné pneumatiky v zime?
Používaním letných pneumatík v zime sa vystavujete okrem pokuty aj veľkému riziku! Letné pneumatiky sú tvrdšie ako zimné a neprispôsobené na brodenie sa veľkým snehom. Žiadny záber, nekonečná brzdná dráha a nakoniec nulové ovládanie vozidla. Tieto vlastnosti ponúka letná pneumatika v zime. Najlepšie je preto používať v zime zimné pneumatiky.